Dawna stacja Kaźmierz

Niedziela, 26 czerwca 2022 · dodano: 26.06.2022 | Komentarze 1

Planując sobie dzisiejszy wypad przez przypadek trafiłem na nieczynną stację kolejową w Kaźmierzu Wielkopolskim. Większość tego tupu budowli w małych miejscowościach jest ruiną albo zostało przerobione na mieszkania. Stacja znajduje się przy nieczynnej linii kolejowej nr 363 Rokietnica – Międzychód - Skwierzyna. Mimo, że pociągi nie kursują tamtędy już od lat, budynkiem zajmuje się lokalne stowarzyszenie i co jakiś czas odbywają się tam wydarzenia, głównie związane z historią okolicy i Wielkopolski. Noc Muzeów, Retro Pikniki, wystawy zabytkowych przedmiotów rolniczych, użytku codziennego, czy elementów z dawnego lokalnego kina, koncerty, a także kręcono tam film o Polskim Państwie Podziemnym w czasie okupacji. To wydarzenia, które udało mi się znaleźć, a wszystko dzieje się w starej stacji w niewielkiej miejscowości. Teren dookoła stacji jest zadbany, trawa skoszona, w donicach są kwiatki posadzone.

Niby człowiek zna okolicę, a jak się okazuje, można się jeszcze zaskoczyć. Na to, że kiedykolwiek na stacji Kaźmierz Wielkopolski pojawi się jeszcze pociąg nie liczyłbym. Niby w projekcie Kolej+ pojawia się linia nr 363, ale dotyczy do częściowo czynnego odcinka w Województwie Lubuskim. Od strony Poznania pewniejsza jest linia nr 368 Szamotuły - Międzychód. Kilka lat temu zapadał decyzja o rozbiórce torów na wielkopolskim odcinku trasy nr 363, ale wycofano się z tego pomysłu po jakimś czasie. Kolejnym problemem jest gęsta zabudowa w Rokietnicy i budowa zbiornika retencyjnego w Pniewach w przebiegu linii.

Źródła: Głos Wielkopolski, kazmierz.com.pl, Rynek Kolejowy, naszemiasto.pl.

Dawna stacja kolejowa Kaźmierz Wielkopolski

Tory nieczynnej linii kolejowej nr 363 Rokietnica – Międzychód
Tory nieczynnej linii kolejowej nr 363 Rokietnica – Międzychód © kamilzeswaja

W tygodniu udało mi się zamówić nowy hak do gravela i go wymienić. Jadąc rano wyregulowałem przerzutkę (na stojaku niby wszystko chodziło) i mogłem znowu cieszyć się jazdą. Chociaż przy dzisiejszych temperaturach ciężko mówić o radości z jazdy, zwłaszcza na powrocie pod wiatr, podjazdach i remontowanej nawierzchni w Kiekrzu.

Dzisiaj, z racji goszczenia ciotki z Brazylii, postanowiliśmy nadrobić zaległości w zwiedzaniu najbliższej okolicy i odwiedziliśmy Rogalin, a późnej Kórnik.

Zrekonstruowana biblioteka w Pałacu Raczyńskich.