• Sprzęt Kross Level 4.0

PN Ujście Warty - Polder Płónocny

Sobota, 2 lipca 2022 · dodano: 03.07.2022 | Komentarze 2

Park Narodowy Ujście Warty jest najmłodszym parkiem narodowym w Polsce. Obszar położony w pradolinie rzeki jest miejscem odpoczynku i bytowania dla tysięcy ptaków. Największe ptasie spektakle można zobaczyć tu na wionę i jesienią. W tych okresach część szlaków jest niedostępnych, przez wysoki poziom wód i zalewanie przyrzecznych trenów. My wybraliśmy się w lecie zobaczyć dla jakich ptaków Ujście Warty jest domem, a nie tylko przystankiem w wędrówce. Zabraliśmy prowiant, zapas wody, lornetkę, repelenty, filtry UV na skórę i ruszyliśmy zdobywać kolejne rejony Województwa Lubuskiego.

Wiata przy promie w Kłopotowie - miejsce naszego startu
Wiata przy promie w Kłopotowie - miejsce naszego startu © kamilzeswaja

Prom Kłopotowo
Prom Kłopotowo © kamilzeswaja

Szlak zaczyna się przy przepompowni.

Rowerem Przez Polder Północny
Podany czas przejazdu 5-6 godzin trochę mnie zdziwił, no bo przecież to tylko trzydzieści kilometrów. Na dodatek po płaskim i w miarę równym. Mając dwa przystanki na jedzenie i trzymając się przy każdej tablicy informacyjnej, na Polderze Północy spędziliśmy prawie cztery i pół godziny.

Rowerem Przez Polder Północny - wał przeciwpowodziowy
Rowerem Przez Polder Północny - wał przeciwpowodziowy © kamilzeswaja

Rowerem Przez Polder Północny © kamilzeswaja

Wał Połnocny

Rowerem Przez Polder Północny - wał przeciwpowodziowy przy Warcie
Rowerem Przez Polder Północny - wał przeciwpowodziowy przy Warcie © kamilzeswaja

Przy Warcie po północnej stronie istniały kiedyś zabudowania. Ślady po nich można znaleźć do dzisiaj - drzewa i krzewy owocowe, resztki fundamentów, drogi dojazdowe, a o wszystkim można poczytać na tabliczkach informacyjnych.

Niwka - miejsce dwanego promu
Niwka - miejsce dawnego promu © kamilzeswaja

Niwka - w miejscu po gospodzie obecnie są wiaty

Rowerem Przez Polder Północny - oznakowanie szlaku
Rowerem Przez Polder Północny - oznakowanie szlaku © kamilzeswaja

Rowerem Przez Polder Północny - Humory dopisują
Rowerem Przez Polder Północny - Humory dopisują © kamilzeswaja

Pozostałości po dawnych zabudowaniach nadrzecznych
Pozostałości po dawnych zabudowaniach nadrzecznych © kamilzeswaja

Rowerem Przez Polder Północny © kamilzeswaja

Objazd tej trasy planowałem już dawno. Ze względu na rodzaj drogi na części Wału Północnego i wzdłuż Kanału Maszówek, klasyczną przyczepką byłoby ciężej przejechać, a dziecko by wytrzęsło trochę.

Rowerem Przez Polder Północny - śluza i skrzyżowanie dróg
Rowerem Przez Polder Północny - śluza i skrzyżowanie dróg Wał Połnocny - Dąbroszyńska Droga

Wał przeciwpowodzowy w PN Ujście Warty
Wał przeciwpowodziowy w PN Ujście Warty © kamilzeswaja

Pastwisko przy Starej Warcie
Pastwisko przy Starej Warcie © kamilzeswaja

Myszołów latający nad torfowiskami.

Łabędzia rodzina na Kanale Maszówek
Łabędzia rodzina na Kanale Maszówek © kamilzeswaja

Kacza rodzinka

Kanał Maszówek

Wzbijające się stado żurawi.

Bobrowa Droga

Wieża widokowa przy Bobrowej Drodze na Ścieżce Spacerowej
Wieża widokowa przy Bobrowej Drodze na Ścieżce Spacerowej "Torfowianka"

No witam!

Ponad trzymetrowe trzciny

Płaska prawi po horyzont równina została ukształtowana przez lądolód i płynącą tędy płytką, prastarą rzekę. Szerokie na parę kilometrów koryto rzeczne utworzyło pradolinę którą można podziwiać na punktach widkowych.

Pola przy Kamieńskiej Grobli

Wieża widokowa
Wieża widokowa "Olszynki"

Żółta Droga
Żółta Droga - gravelowe złoto!

Wjazd do PN Ujście Warty
Wjazd do PN Ujście Warty © kamilzeswaja

Naszą przygodę tego dnia rozpoczęliśmy od Ośrodka Muzealno-Edukacyjnego Parku Narodowego "Ujście Warty". Obiekt dość nowy, jest tam sporo multimedialnych i interaktywnych ekspozycji. Zwiedzanie zajmuje około godziny.

Ośrodek Muzealno-Edukacyjny Parku Narodowego
Ośrodek Muzealno-Edukacyjny Parku Narodowego "Ujście Warty" © kamilzeswaja

Wracając przez Witnicę kupiłem kilka piw z lokalnego browaru. Sam browar nie posiada swojego sklepu (jest muzeum, ale czynne raz w tygodniu i wtedy można nabyć piwka prosto z produkcji), ale bez problemu można Lubuskie nabyć w sklepach w centrum Witnicy. Opinie na temat tych trunków są różne, wypiję to się przekonam.

Żeby lepiej wdrożyć się w temat i klimat miejsca, jadąc do celu samochodem słuchaliśmy podcastów o Ujściu Warty. Wycieczka level ekspert. He, he.

Zaliczone gminy: Witnica (265)