Pałace, szutry i wąskotorówki

Środa, 9 listopada 2022 · dodano: 10.11.2022 | Komentarze 2

Urlop. W zasadzie miałem być w Szczecinie, ale z przyczyn ode mnie niezależnych zostałem w Poznaniu. Przez ostatnie trzy tygodnie miałem problemy żołądkowo-jelitowe,głównie bólowe. USG nic nie wykazało, z badania krwi też nic nie wyszło. Wszyscy rozkładali ręce. Od dwóch dni jest lepiej, więc postanowiłem wybrać się na dłuższą rundę rowerem. Trasę rozrysowałem sobie dzień wcześniej, motyw przewodni nawinął się sam - stare pałace (w większości opuszczone) i pozostałości Śmigielskiej Kolei Wąskotorowej. Ta ostatnia w okrojonym wymiarze, ale jeszcze działa. Tym sposobem wyszła szosowo-gravelowa trasa z Leszna do Poznania.

Dystans zawiera dojazd nad dworzec w Poznaniu.

Pogoda początkowo sprzyjała, nawet słońce przebijało się zza chmur. Ostatnie czterdzieści kilometrów jechałem w przelotnym deszczu.

Tego dnia jako jedyny byłem w pociągu z rowerem.

Stara droga łącząca Leszno z Gronowem

Dwór w Goniembicach
Dwór w Goniembicach, znajduje się na terenie firmy Mróz.

Lipno
Lipno - co roku odbywają się tutaj zloty zabytkowych ciągników rolniczych.

Błotokowo
Błotokowo - pierwszy odcinek terenowy

Śmigielska Kolej Wąskotorowa
Śmigielska Kolej Wąskotorowa istnieje od 1900 roku.

Dąb Żegrowiak
Dąb Żegrowiak. Drzewo ma około 500 lat i osiem metrów w obwodzie.

Pałac Żegrowo
Nieopodal starego dębu znajduje się Pałac Żegrowo. Opuszczony, należały do Nadleśnictwa, był wystawiony na sprzedaż.

Pałac w Wilkowie Polskim
Pałac w Wilkowie Polskim - mieści się tu szkoła podstawowa. Teren jest otwarty, wygląda na zadbany.

Mosty wąstkotorowy na Południowym Kanałale Obry
Mosty wąskotorowy na Południowym Kanale Obry. Na pozostałych dwóch kanałach także się ostały.

Dawna stacjia kolejki wąstorowewej w Wielichowie
Dawna stacja kolejki wąskotorowej w Wielichowie, obecnie wykorzystywana przez klub motocyklowy. Budynki są odnowione, teren dookoła jest zadbany.

Pałac w Wielichowie
Pałac w Wielichowie. Obecnym użytkownikiem pałacu jest Rolniczy Zakład Doświadczalny.

Pałac w Karczewie
Pałac w Karczewie. Budynek w najgorszym stanie, z tych które dzisiaj widziałem. Był wystawiony na sprzedaż jako własność prywatna.

Pałac w Kotowie
Pałac w Kotowie. Do niedawna mieściła się tu szkoła.

Przy pałacu znajduje się klasycystyczna oficyna z I połowy XIX w.

Kierunek: Mirosławki

Moja trasa zahaczyła o WPN. Odcinek leśny był najtrudniejszy do pokonania tego dnia.

Deszcz na betonie kasku.

Zaliczone gminy: Lipno (275), Śmigiel (276), Wielichowo (277).