Fragment Pierścienia dookoła Poznania

Wtorek, 19 kwietnia 2011 · dodano: 19.04.2011 | Komentarze 1

Swarzędz - Gruszczyn - Uzarzewo - Biskupice - Promienko - Borowo - Wronczyn - Dąbrówka Kościelna - Zielonka - Rakownia - Murowana Goślina - Mściszewo - Promnice - Owińska - Mielno - Wierzonka - Wierzenica - Kobylnica - Swarzędz

Tytuł tego wpisu równie dobrze mógłby brzmieć „Pod wiatr i po piachu” – szczegóły w tekście. Dzisiaj dzień wolny postanowiłem spędzić na rowerze i zaliczyć odcinek ok. 40 kilometrowy Promienko – Bednary Pierścienia dookoła Poznania, jadąc przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Z domu wyruszyłem o 9:00. Do Pierścienia dojechałem szlakiem łącznikowym D przez Gruszczyn i Uzarzewo. Na trasie mnóstwo piachu i na dodatek wiejący w mordę wiatr – a sprawdzałem wczoraj prognozy pogody i miało już dzisiaj tak nie wiać! No cóż ale dojechałem do punktu gdzie ostatnio zakończyłem trasę Gowarzewo – Promienko.
Promienko - skrzyżowanie PP z EuroVelo © kamilzeswaja

Przed wsią Promienko skręciłem w lewo do Rezerwatu Jezioro Dębiniec, jezioro ominąłem z lewej strony. Droga przez las prowadzi do stacji PKP Promno.
Rezerwat Jezioro Dębiniec © kamilzeswaja

Po przekroczeniu torów kolejowych i drogi nr 5 jest prosty asfaltowy odcinek przez Borowo do wsi Gorzkie Pole.
Asfaltowa droga do wsi Gorzkie Pole © kamilzeswaja

Za wsią Gorzkie pole zaczyna się droga gruntowa i po dojechaniu do skrzyżowania jedziemy prosto przez las. Należy uważać na liczne powyrzucane przez ludzi śmieci na drodze.
Leśny odcinek PP między wsią Gorzkie Pole a Wronczynem © kamilzeswaja

Przez las jedzie się parę kilometrów i dociera się do kompleksu jezior. Po lewej mija się Jezioro Wronczyńskie Wielkie (na zdjęciu), a po prawej Jezioro Wronczyńskie Małe.
Jezioro Wronczyńskie Wielkie © kamilzeswaja

Po dotarciu do asfaltu szlak biegnie w prawo do centrum Wronczyna, gdzie skręca się obok znaku na Krześlice.
Wronczyn - skręt na Krześlice © kamilzeswaja

Dalej drogą gruntową jedzie się na Wronczynek. Na polu były trzy sarny, ale oczywiście ja, człowiek z miasta je wypłoszył… I nie zdążyłem im zrobić zdjęcia.
Droga pomiędzy Wronczynem a Wronczynkiem © kamilzeswaja

We Wronczynku jest odcinek asfaltowy, na którym nieźle można się rozpędzić.
Bednary - Trakt Gnieźnieński © kamilzeswaja

Niestety po kilkuset metrach musiałem zwolnić, bo droga zmienia się gruntową z kamieniami.
Trakt Gnieźnieński (Bednarski) © kamilzeswaja

Za zabudowaniami po lewej stronie Pierścień prowadzi dalej w kierunku Stęszewic.
Trakt Bednarski - skręt na Stęszewice © kamilzeswaja

Do Stęszewic dojeżdża się po drodze z płyt betonowych, wyznaczającej północno-zachodni kraniec lotniska w Bednarach.
Betonowa droga, będąca dawniej częścią Lotniska Bednary © kamilzeswaja

Droga z płyt betonowych się skończyła i wtedy zgubiłem szlak. Pojechałem prosto szlakiem konnym, a trzeba było skręcić gdzieś na Turostówko. Choć na mapach nie ma tego fragmentu zaznaczonego, ale po jakimś czasie ponownie znalazłem się na drodze Pierścienia wiodącej do Dąbrówki Kościelnej.
Droga do Dąbrówki Kościelnej © kamilzeswaja

W Dąbrówce Kościelnej zrobiłem sobie pierwszą i jedyną na trasie Pierścienia przerwę.
Sanktuarium Matki Bożej Dąbrowieckiej © kamilzeswaja

Prócz tego co widać na zdjęciu miałem ze sobą także skserowaną mapkę dzisiejszej trasy, którą trzymałem w tylnej kieszonce koszulki, aby nie przerywając jazdy zerkać na mapę.
Niezbędnik wycieczkowy © kamilzeswaja

Za Dąbrówką Kościelną skręca się w Trakt Poznański – droga leśna, którą bardzo przyjemnie i szybko się jedzie.
Dąbrówka Kościelna - zjazd na Trakt Poznański © kamilzeswaja

Traktem Poznańskim dociera się do wzgórza „Gwiazda” (109 m. n.p.m), gdzie znajduje się skrzyżowanie z Traktem Bednarskim i głaz poświęcony pamięci prof. Bogusława Fruzińskiego.
Granitowy głaz pamiątkowy stojący przy skrzyżowaniu dróg zwanym Gwiazdą © kamilzeswaja

Dalej Traktem Bednarskim dociera się do Zielonki.
Arboretum Leśne Uniwersytetu Przyrodniczego w Zielonce © kamilzeswaja

Na skrzyżowaniu za Zielonką ponownie szlak jest inaczej wyznaczony niż na mapach. Według mapy trzeba by przejeżdżać przez wieś Huciska i dotrzeć do Okońca. Niestety szlak omija ten odcinek.
Skrzyżowanie na drodze Zielonka - Boduszewo © kamilzeswaja

Postanowiłem zboczyć nieco ze szlaku i wpaść nad Jezioro Miejskie, nad którym byłem parę razy w zeszłym roku.
Jezioro Miejskie © kamilzeswaja

Jezioro Miejskie widziane ze skarpy © kamilzeswaja

Wróciłem dalej na szlak.
Leśna droga do wsi Rakownia © kamilzeswaja

W Rakowni kawałek jedziemy asfaltem. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto drogą gruntową. Jeżeli widzicie to co jest na zdjęciu poniżej to znaczy, że źle pojechaliście :)
OSP Rakownia © kamilzeswaja

W Murowanej Goślinie przejeżdża się przez tory kolejowe i asfaltem jedzie się prosto ulicą Przemysława. Po przekroczeniu ruchliwej drogi nr 196 ulicą Maciszewską na której jest droga rowerowa jedzie się do Mściszewa, mijając budowę obwodnicy miasta.
Budowa obwodnicy Murowanej Gośliny © kamilzeswaja

W Mściszewie skręca się w prawo i po kilku set metrach kończy się asfalt i zaczyna się droga gruntowa z rozwidleniem w trzech kierunkach. W lewo na Raduszyn, w prawo dojedzie sioę do brzegu Warty, a środkową drogą biednie niebieski szlak rowerowy. Oznaczenia PP oczywiście brak.
Skrzyżowanie w Mściszewie © kamilzeswaja

Promnice - niebieski szlak i PP © kamilzeswaja

Oto dzisiejszy cel: nowy most w Bednarach.
Most na Warcie w Biedrusku © kamilzeswaja

Powrót przez Owińska szlakiem R-1 do Kobylnicy. Między Owińskami a Mielnem jest taki piach, że nie można momentami ujechać. Sporo czasu i siły straciłem na tym odcinku.
Podsumowując, wyjazd mogę zaliczyć do udanych (mimo wiatru i piachu na trasie). Muszę stwierdzić, że oznaczenia Pierścienia dookoła Poznania są lepiej zrobione dla trasy zgodnej z ruchem wskazówek zegara, jadąc przeciwnie można się łatwo zgubić. Dzisiejsza trasa stanowiła ok. 40 kilometrowy odciek Pierścienia.